10 zasad Menedżera top performera

Wersja krótka:

  1. Graj w długoterminową grę
  2. Traktuj podwładnych, tak jakby mieli zostać w przyszłości Twoim przełożonym
  3. Zakładaj, że każdego spotkasz dwa razy
  4. Bierz pełną odpowiedzialność za Twój obszar
  5. Zwalniaj szybko
  6. Nie krytykuj publicznie innych osób ale podważaj ich pomysły
  7. Miej kilku wrogów w firmie ale wielu przyjaciół
  8. Bądź przykładem – zawsze
  9. Ubijaj złe projekty szybko, również cudze
  10. Zwyciężaj w tematach, które dają wartość, inne pomijaj

Zgodnie z waszymi prośbami, poniżej wersja dłuższa zasad:

1. Graj w długoterminową grę

Świat consultingu czy korporacji jest mały i jest tylko wycinkiem całego szumu, który widzisz. Wszyscy się znają lub znają kogoś kto zna Ciebie, a liczba możliwości zmiany pracy jest skończona. Dlatego niech ten mały świat wie, że jesteś tutaj na serio i zostaniesz na dłużej.

2. Traktuj podwładnych, tak jakby mieli zostać w przyszłości Twoim przełożonym

Zasada przeniesiona chyba z GE, która poprawiła kulturę pracy znacząco za panowania Jack Welch. Jeśli jesteś typem bardziej despotycznego szefa, może pomoc poprawić Tobie relacje z otoczeniem. Można ją stosować do podwładnych jak i peerów.

3. Zakładaj, że każdego spotkasz dwa razy

Połączenie punktu 1 oraz 2, ale dotyczy świata na zewnątrz korporacji. Nie przekładaj szybkiej transakcji nad relacje lub dobrze analizuj czy warto iść na skróty.

4. Bierz pełną odpowiedzialność za Twój obszar

Jeżeli jesteś Managerem, Dyrektorem – to wszystko co dzieje się w twoim unicie, zespole to TWOJA PEŁNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ. Jeżeli chcesz brać odpowiedzialność za sukcesy, akceptuj i bierz na siebie porażki.

5. Zwalniaj szybko

Jeżeli już masz osobę/osoby, które nie pasują do unitu, nie mają wyników i nie widzisz innej opcji (zmiana zakresu, przesunięcie do innego zespołu, plan naprawczy i coaching nie pomogą). Zwalniaj lub rekomenduj zmianę pracy – to jest lepsze dla obu stron.

6. Nie krytykuj publicznie innych osób ale podważaj ich pomysły

Osoby i nazwiska pomijaj, skupiaj się na postawach i pomysłach – o nich rozmawiaj. Spór lub inne zdanie w korporacji jest dobre i pomaga generować lepszy kompromis.

7. Miej kilku wrogów w firmie ale wielu przyjaciół

W korporacji czy consultingu nie wszyscy mają się lubić. Przeciwne zdania są koniecznie do budowania postępu i wybierania lepszych kompromisów. Oczywiście o ile, obie strony rozmawiają :-).

8. Bądź przykładem – zawsze

Zarządzane czasem, spotkania, nawet ubiór, praca zdalna – kamera zawsze włączana na spotkaniu itd. Jeżeli oczekujesz jakieś postawy od innych sam ją pokazuj.

9. Ubijaj złe projekty szybko, również cudze

W Korporacji i Consultingu większość podejścia ma swoją przeszłość. Z mojego doświadczenia np. większość projektów nie jest konsultowana z Klientami – kill them all.

10. Zwyciężaj w tematach, które dają wartość, inne pomijaj

Zbieraj feedback i rozmawiaj o tym co robisz, czy jesteś w stanie z całą pewnością powiedzieć, że TWOJA PRACA DOSTARCZA WARTOŚĆ? Jakąkolwiek wartość dla firmy? Zapoznaj się z Priorytetami firmy oraz twojego unitu – zerknij co jakiś czas czy twój wkład posuwa firmę do przodu. W korpo łatwo jest lawirować bo firma, która ma min. 1000 osób zatrudnionych może nic nie produkować, tylko zajmować się wewnętrzną organizacją pracy. Nie bądź lawirantem – dostarczaj wartość!

2 komentarze

  1. Wydaje mi się, że to takie unikalne wady dla każdego poziomu kariery 🙂
    Jedyne czego do końca nie rozumiem to 9. Czym jest „Ubijanie projektów”? Mógłbym prosić o pomoc z tym zagadnieniem? 😀

    1. Rozpiszę trochę ten post – Zadań w korpo jest dużo, zrób to, zrób tamto – ale większość nie prowadzi do celu (nie generuje sprzedaży, nie wpływa na biznes) – szukaj tych 20% które generują 80% wpływu na twój unit czy biznes. Resztę ubijaj (zamykaj projekty, usuwaj z agendy, ustala inne priorytety)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *