8 najczęstszych błędów na rozmowie kwalifikacyjnej z perspektywy biznesowej

Krótki post o 8 najczęstszych błędach (miało być 10, ale znalazłem 8) popełnianych w procesie rekrutacji przez aplikujących. Błędy i wnioski opisuję z perspektywy biznesowej, czyli jednostki (lub działu dla consultingu) do której trafia potencjalny kandydat (nie pracowałem nigdy w dziale HR). W teorii, twoje CV powinno być przefiltrowane przez HR. Proces poszukiwania pracy różni się dla Korpo i Consultingu. W Consultingu proces rekrutacji na stanowiska entry level jest zcentralizowany i jego właścicielem jest HR.

Przed spotkaniem rekrutacyjnym:

1. CV niedostosowane do konkretnego ogłoszenia o pracę. 

Twoje CV jest generyczne (taki sam materiał wysyłasz na różne oferty pracy – to WIDAĆ. O dziwo taki sam problem dotyczy zarówno stanowisk niższego i wyższego stopnia. Dla mnie to świadczy o braku zainteresowania i grania na 100%. Lepiej jest wysłać 5 dobrych i unikalnych CV niż 100 generycznych. Niestety napisanie dobrego CV (max 1-2 strony), dostosowanego pod konkretną ofertę pracy kosztuje trochę czasu – z mojego doświadczenia minimum kilka godzin na każdą ofertę pracy. Nie pisz listów motywacyjnych – jest to strata czasu – dostosuj swoje CV pod konkretną ofertę pracy poprzez:

Pokazanie projektów/doświadczeń/wyników, które są ważne dla nowego pracodawcy

Dostosowanie doświadczenia do nowej roli np. skrócenie opisów stanowisk, które nie są istotne w nowej roli

Uwypuklenie umiejętności istotnych w nowej roli

2. Rezygnacja z procesu – jeden z głupszych błędów jaki można zrobić w całym procesie to ucieczka z procesu rekrutacji. Sama rezygnacja może wynikać z błędnego dobrania firmy, do której aplikujesz (patrz punkt 1 – masowa wysyłka CV), dodatkowo pozostawiasz po sobie niesmak i odpowiedni komentarz w systemie rekrutacyjnym. Kilka razy widziałem osobę, która rezygnowała z procesu aby następnie po kilku dniach do niego wrócić bo np. zmieniła się sytuacja u twojego obecnego pracodawcy – oczywiście nie dostała drugiej szansy.

Na spotkaniu

3. Jeżeli spotkanie jest zdalnie i masz niesprawdzony sprzęt. Kilka rzeczy, które widziałem na rozmowach zdalnych z kandydatami:

  • brak odpowiedniego oświetlenia osoby występującej przed kamerą (czyli Ciebie nie widać)
  • problemy z połączeniem lub ,,aktualizacja” która wyskakuje chwile przed spotkaniem
  • zły lub niskiej jakości mikrofon
  • bałagan w pokoju

Na każde zdarzenie z powyższego jest szybkie rozwiązanie od ustawienia tła czy przetestowania aplikacji do rozmowy wcześniej, Rozmowy mogą być na Zoom, MS Teams, Skype, Google Hangouts. Potraktuj rozmowę jako teatr i odegraj swoją role – twój pokój też powinien być częścią dobrze zaplanowanej sceny.

4. Brak wiedzy o firmie – szok 🙂 ale część kandydatów nie sprawdza stron internetowych firmy, głównych lini produktowych oraz ostatnich wiadomości o firmie. Co możesz zrobić?

  • Sprawdź stronę firmy do której aplikujesz i zobacz aktualności
  • Sprawdź ostatnie medialne wiadomości o firmie np. na prnews.pl, pb.pl w ostateczności Google News
  • Zobacz o czym piszą pracownicy na LinkedIn.com

Wiedzę trzeba wykorzystać mądrze i nie cytować wpisów pracowników firmy z LinkedIn 🙂 – raczej skup się na ogólnikach.

5. Mówienie, że work-life balance to dla Ciebie priorytet

O ile to jest ważna rzecz, nie koniecznie trzeba zaczynać od tego rozmowę lub skupić się na work-life balance na pierwszej rozmowie. Jeżeli to mówisz to prawdopodobnie nie wiesz gdzie aplikujesz i nie ma zgodności kulturowej Twojej osoby z firmą.

6. Komentowanie wykształcenia i doświadczenie osób z którymi rozmawiasz

Przed rozmową każdy ,,dobry gracz” robi research i warto wiedzieć z kim się rozmawia (np. poprzez sprawdzenie profilu na Linkedin). Natomiast nie powinno się wykorzystywać zdobytej wiedzy wprost poprzez komentowanie ścieżki kariery innej osoby. To jest twoja tajna broń i wykorzystaj ją mądrze, mówienie ,,widziałem na Pana/Pani profilu …” jest niesmaczne i prostackie – a się zdarza :-).

Na Assessment Center – lub na Case Study

6. Granie lidera sugerującego rozwiązania oraz kradzież głosu innym. Moja metoda na AC lub DC (Development Center) to granie lidera ale poprzez pytanie innych o ich zdanie oraz budowanie kompromisu wokół jakieś opcji. Nawet jeżeli znam personalnie jakiś temat z ćwiczenia grupowego to udaje i wmawiam sobie że się na tym nie znam i buduje rozwiazanie na bazie opinii innych osób.

7. Brak przygotowania do rozwiązania Case Study

Jeżeli aplikujesz do firmy i w procesie jest element case study, o którym wiesz to firma oczekuje, że przygotujesz się do tego korku poprzez rozwiązywanie case study np. z Prep Lounge (https://www.preplounge.com/) ;-). Widziałem wielokrotnie sytuacje kiedy ktoś padał na case study bo nie wiedział jak się do niego zabrać i mówił wprost ,,że nie jest w stanie rozwiązać tego zadania”….

Po spotkaniu

8. Odmowa przyjęcia oferty przed jej usłyszeniem – punkt podobny do punktu numer 2, ale w trakcie procesu dostałeś już inną ofertą lub Twój obecny pracodawca podniósł ci pensję. Decydujemy się na konkretnego kandydata i chcemy mu złożyć ofertę a on odmawia. Warto dojść do końca procesu i dopiero wtedy zamknąć się w ciemnym pokoju aby podjąć finalną decyzję. Zobacz mój post na czym polega wchodzenie na wagę.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *